Monday, July 27, 2015

# Aidilfitri 2015 # Life

Kuah Kacang Istimewa Untuk Isteri

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia

Kuah Kacang Istimewa Untuk Isteri | Haaaaa.. Hari pertama bekerja setelah bercuti selama seminggu. Perasaan? Teeeeet! Lemau yang amat. Hahaha. Biasalah kan. Bila dah bercuti tu mana nak ingat ofis.

Macamana raya korang? Mesti best kan. Me? Seronok! Hehehe.

Ni nak cerita pasal kuah kacang. 

Tangan me ni taklah 'panas' nak pegang kuali kan. Setakat masak biasa-biasa untuk makan seharian tu boleh la. Yakin sikit. Tapi nak jamu orang ramai me memang tak yakin sangat lagi. Biasanya en.abg yang akan turun ke dapur. Huhu.

Nak dijadikan cerita, selepas balik dari kampung en.abg hari tu tiba-tiba teringin nak makan nasi impit dengan kuah kacang. Masalahnya, me ni memang tak reti nak masak benda alah tu. Sedih tau. 

Pastu teringat kawan gojes ni, Safiyyah Osman ada jual kuah kacang instant. Cuma tambah air panas je pastu dah boleh makan. Tangan me cepat je tau whatsapp dia. Pas tu baru whatsapp en.abg. Tapi en.abg kata tak payah beli. Nanti dia buatkan. Haaaaaa kau. 

Me ni cuak juga bila dia kata nak buatkan. Yelah kita tengah teringin nak makan. Karang tak jadi tak makan pulak kan. 

Petang tu en.abg balik siap beli cili kering, kacang, lengkuas dan serai. Udang kering takde sebab me alergik udang. Jadi memang tak bubuh la. En.abg kata ni bahan nak masakkan kuah kacang istimewa untuk isteri. Terharu lagi!

En.abg cuma minta me tolong rebuskan nasi impit dengan cili kering je. Pastu dia suruh me keluar dari dapur. Hahaha. Kena halau tuu. Kesiankan. 

Terharu juga bila tengok dia bersusah payah masak untuk isteri dia ni. 

Tunggu punya tunggu, finally sampai sesi merasa masakan dia. Ambil nasi impit sikit pastu cedok kuah kacang sikit. Cuak nak makan even rupa kuah kacang tu dah ada.

Suap sikit dalam mulut. Terus bergenang airmata ni. Sedap! Terharu sungguh!

Percubaan pertama yang memang tak mengecewakan. 


Esoknya memang sarapan dengan nasi impit dan kuah kacang istimewa untuk isteri ni lagi. 

Lepas tu kan,, timbul kesal di hati. Me ni asyik nak senang je. Nak beli yang instant. En.abg pulak gigih menggoogle resepi kat internet. Bilalah nak ada usaha macam en.abg ni. Huhuhu.

Berubahlah wahai Munirah Mohamad Izzan. 

2 comments:

  1. sedapnya.. ciktie tak merasa lagi nasi impit kuah kacang ni

    ReplyDelete
  2. Relationship Goal : Suami masakkan untuk isteri. Hahahahaa

    ReplyDelete

Follow me @munirah_izzan